Den internationella dagen för avskaffande av rasdiskriminering lyfts årligen för att markera emot rasdiskriminerande strukturer, lagar och normer. Dagen kom till efter en händelse i Sharpeville, Sydafrika, då polisen dödade 69 personer vid en fredlig demonstration mot apartheidens "passeringslagar" 1960. 1979 antog FNs generalförsamlingen ett aktivitetsprogram som skulle genomföras under andra halvan av decenniet för åtgärder för att bekämpa rasism och rasdiskriminering. Man instiftade då en vecka av solidaritet med de som kämpar mot rasism och rasdiskriminering, som börjar den 21 mars. Apartheidsystemet i Sydafrika och rasistiska lagar samt praxis har avskaffats på papper runtom i hela världen men BLMs uppsving 2020 visar verkligen att verkligheten ser annat ut. Vi vet att än idag lider alltför många individer, grupper och samhällen av den orättvisa och stigma som rasismen medför. Jag förbereder mig för två saker idag, den ena är panelsamtalet Raul Wallenberg institutet anordnar som jag ombetts att tala i. Det andra är att lyfta denna dagen med mina små. Den första är jag konstant redo för, jag jobbar ju trots allt med dessa frågor till vardags och har också fått lite inputs från BLMs grundare Patrisse Cullors. Den senare är mer ångestladdad för det är ett så hjärtskärande ämne att prata med barn om. Så här har jag i alla fall tänkt mig att ta upp det, får nog utvärdera i efterhand och se hur det har landat! 1. Liknelser Jag älskar liknelser, allt blir mycket enklare att ta in om man kan sätta in det i något man redan känner till. Jag tänker att jag tar upp själva årsdagen i en liknelse med en annan dag som inträffar idag, internationella downs syndrom dagen. På så sätt kan vi prata lite om båda och hos oss rockas sockor på daglig basis. 2. Förklara vad rasdiskriminering är *lord help me* På ett sätt kan dom redan detta för vi pratar om rasism, diskriminering och fördomar. Men jag gör det igen och bakar in att det fanns (finns!) lagar som gjorde allt detta hat lagligt. Och det är just avskaffandet av dom man lyfter idag. Passar också på att låta dom skriva om lagarna för vårt hem, jag skriver ner några av de regler vi har hemma och tänkte för sakens skull lägga till några regler som är oschyssta mot dom och se hur dom reagerar. Tänker något jätte basic som att ”bara mamma får äta godis på fredagar” och ”ingen förutom den som är störst får vara i vardagsrummet och titta på tv”. Enkla saker som ändå skapar ett wtf moment hos dom som jag kan koppla till raslagar. 3. Problemlösning Alla problem har en lösning, vi måste bara komma på vad dom är! Och jag älskar att låta barn försöka sig på komplexa problem för dom har ofta de mest enkla humana och medmänskliga sätt att lösa dom på. Kan mina små komma på någon ny lösning till detta fruktansvärda problem vi har i världen? Kanske, kanske inte men det är alltid bra att låta barnen känna som om att dom kan bidra och att dom får bidra. Det är ju trots allt dom som är framtiden!