Kappahl, vi behöver prata om ”alla” En kan tro jag vaknat på en riktigt bra sida idag när jag redan lyckats bråka med en mediajätte och en jättekedja inom mode. Båda i Sverige för jag har lärt mig att man ska se bjälken i sitt egna öga innan man ser flisan i andras! Kappahl har nyligen släppt sin julkampanj och inte för att jag bryr mig nåt om julen men termen alla får mig att tappa nåt när inte ”alla” är med i deras ”alla”… [caption id="attachment_241" align="alignnone" width="1000"] Bild från reklamen som upprör, tagen och ägd utav Kappahl[/caption] Reklamkampanjen är uformad av creative director Helena Bielke och copywriter Rebecka Osvald i samarbete med KappAhls inhouse-byrå, samtidigt som Special Projects skött produktionen. /Resumé Förlåt men detta är två personer (tre med personen som nämns längre ner) som borde få avdrag på lönen, eller åtminstone tvingas återvända till skolbänken kallat verkliga livet på 2000 talet. Hur kan man pitcha ett sånt visuellt arbete med termen alla? Hur går ens tankar och funderingar när man gör synopsis, castar och skriver copy till det slutresultatet? Jag har lärt mig av normativa människor att det är enklare att fråga de som tordes veta än att ta reda på faktan själv, så jag gör ett försök och mailar detta inlägg till ”allas” creative director och copywriter Helena och Rebecka i eftermiddag. Behöver nå dagens minimum mail kvot ändå och jag tycks ha väldigt mycket tid för att läsa skit, oj förlåt saker, folk skriver nu när jag inte har en massa deadlines att hålla och därmed inte mailar om annat lika frekvent. [caption id="attachment_240" align="aligncenter" width="394"] En annan bild från Kappahls julreklam, kan diskuteras den med men den är snäppet bättre![/caption] Jag har också tid att läxa upp folk så att den poc, som tyvärr lär vara väldigt trött hen med, i deras närhet inte behöver ta dessa fighter själv. Imorse fick SVT sig en välförtjänt mail novell efter en artikel om fenomenet blackfishing och eftersom jag i det kritiserade deras (och andras) brist på att ställa varumärkena till svars får denna dängan gå till Kappahl. Varumärket som bär ansvar för denna reklamen, med alla inkluderade enligt deras egna brand & marketing manager Glenda Marevind som säger så här. Tid tillsammans är den bästa julklappen. I kampanjen har vi skapat utrymme för det engagemang vi alla känner runt jul, det finns alltför många barn därute som förknippar julen med utanförskap och vi kan alla bidra till att minska – varje litet bidrag räknas. Hurra veckan är gjord, Sverige har fått ett tillskott till inkludering via Kappahls kampanj som alltså minskat utanförskapet! https://www.youtube.com/watch?v=hV5iKUr3mio Varför är då reklamen inte ok enligt mig? 1. Termen alla syftar till att ALLA olika typer i vårt fina avlånga falukorvsland ska ha avspeglas i reklamen. Jag ser väldigt få typer. Och definitivt inte alla. Vart är barnet med funktionsvarianter (jag vet att inte alla är synliga!), vart är det barnet med mörk hy, rödtotten (är detta ett skällsord, om ja correct me och det är borta!), och barnet med annan kroppsform än den enligt deras provmallar mm. 2. Fördomarna får ta täten för denna punkten men namnen kopplat till missen mellan copy och visuellt språk säger mig att kedjan enbart har en typ utav medarbetare som jobbar med deras reklam. Svårt att spegla ”alla” när inte ens era medarbetare kan spegla det #rookiemistakes 3. Återigen vill ett varumärke profitera på ”alla” alltså inkludering och mångfald för att stärka sitt varumärke men man vill inte på riktigt ha med alla i varumärket… Vart har vi sett och hört detta förut?! Typ överallt de senaste årtiondet, så tröttsamt att vi på LeNoir förra året skrev denna debattartikel. När och hur ska saker göras PÅ RIKTIGT är frågorna svenska bolag borde ta med sig in till bolagsstämman för året! Det är inte konstigt att vi inte kunde hitta en lämplig nomination på pr byrå till årets Signature awards. De flesta har ju medarbetare som anser detta är alla. Har kedjan någonsin fått till det? Absolut, se bild exemplet nedan. Så varför inte låta julkampanjen passera? För att den tydligt visar på att saker innan gjort strategiskt och ej på riktigt, att företaget inte på riktigt tagit till sig i sitt dna vad dom ibland visuellt lyckats förmdela väl. Se mellan raderna, i detta fall deras sida med nyckelpersoner (spoiler, 11 nyanser utav norm). View this post on Instagram Who needs new undies?☝🏻✋🏻(Right now 25% off on bras and panties 🔥Tap link in bio to shop @kappahl ) #kappahlwomen #underwear #shoponline #lingerie A post shared by KappAhl (@kappahl) on Nov 12, 2018 at 12:11pm PST Vill lägga in en disclaimer för jag kan internet så väl. Mina tankar är inte på något sätt riktade mot de grymma barnmodellerna i reklam. Dom är superstars och föräldrarna bör kräva mer gage för sveda och värk för folket är inte glada över Kappahls jobb och bilderna lär florera ett varv med missnöjda kommentarer. #bristpåmångfald #inkludering #EmmaHallberg #tidningenresumé #SVT #blackfishing #dåligreklam #Kappahl #resumé #julkampanj #advertsgonewrong #mångfald #afrosvensk #afroswedishbloggers